donderdag 15 juni 2017

BEELDVERSLAG FOTOFESTIVAL NAARDEN 2

Een merkwaardige scène in het Vestingmuseum, locatie 6 van het Festival.
Een tijdsbeeld dat ondanks de ernst toch enigszins op de lachspieren werkt.
Daar lig je dan als gewonde soldaat in je kazemat met aan je bed een geüniformeerde
arts of is het je oorlogsbaas (officier met bril) en staat achter hem de dienstdoende arts
zonder bril?


Een huiselijk aandoende kolomkachel in de altijd vochtige kazemat, niet echt
een comfortabele ruimte voor 
foto exposities.
Achter de kachel hangt een deel van de serie 'Altiplano reunion, a twin returns'
van de fotograaf Aleid Denier van der Gon.
Een foto essay over een Boliviaanse tweeling waarvan de een als adoptie kind opgroeit
in België en de ander in Bolivia achter blijft.
Een aangrijpend thema dat helaas niet helemaal uit de verf komt.
Te weinig dramatiek.


De pose van de soldaat op de voorgrond valt min of meer samen met die van de vrouw
op de vestingwal. De schilderachtige Nederlandse landschapsfoto's
van de fotograaf Saskia Boelsums (Dutch Landscapes) steken af tegen
de al net zo schilderachtige oerhollandse lucht maar
staan een beetje verweesd tussen oorlogstuig.


Mijn foto ogen konden niet heen om deze foto van orde, kleur en chaos
(onkruid tussen de stenen). De foto is gemaakt opzij van de Gele Loods,
locatie 3 van het festival.
De loods is omgetoverd tot een grote fotoboeken
winkel met een uitstalling van ingezonden fotoboeken en bijbehorende foto's.
Er zitten prachtige fotoboeken bij. Het winnende fotoboek van Hannie van der Woude, 'Vivace'
is een schot in de roos!
Twee andere genomineerde fotoboeken zijn eveneens de moeite waard:
Dana Luxenberg's 'Imperial Courts' en XiaoxiaoXu's 'Aeronautics in the backyard'.


Deze foto is gemaakt van het buiten gebeuren op locatie 4, De Lage Flanck.
De exposities van het aanstormende academie talent is 
interessant.
 Blijven stormen, zou ik zeggen.


Voorbeeld van een tentoongestelde serie van een aanstormende fotograaf. 


Affiche van FFN, de afkorting voor Foto Festival Naarden. De getoonde foto maakt deel uit
van de treffende serie 'Wild West Tech' van Laura Morton.
Ze laat op dramatische wijze zien hoe drastisch de moderne technologie in begint te grijpen
in het leven van vooral jongeren. Als dat maar goed gaat.

De leus "Right Here Right 
Now" begrijp ik niet.
Volgens de bijbehorende festival krant "geven de makers hiermee aan dat het
FFN middenin de actualiteit staat."
Ik lees de leus eerder als dat we zijn opgesloten in het hier en nu.
Er is geen geschiedenis meer, geen terug in tijd en geen toekomst.
Alleen maar heden. Een akelig vooruitzicht.

Waarom je volop in de actualiteit zou moeten staan met een tentoonstelling
is me evenmin duidelijk. Is het actuele niet vluchtig en nog ongerijpt
zodat veel ervan achteraf niet de moeite waard blijkt te zijn geweest?


De man fotografeert een foto uit de serie 'Resticted Areas' van Danila Tkachenko.
Het is een boeiende serie van objecten uit de Sovjet Russische tijd die wat mij betreft
het ook technische Sovjet failliet indringend in beeld brengt.


Afscheid van het vestingstadje met zijn Grote Kerk (locatie 1).
Ik kan in dit beeldverslag onmogelijk iets zeggen over alle fotografen.
Enkelen wil ik nog noemen omdat ze me enigszins geïnspireerd hebben en daarvoor ga je
per slot van rekening naar een Foto Festival.
De serie 'Safari Club' van David Chancellor.
De serie '1 Year' van Geert Broertjes.
De serie 'Seasoned' van René Clement.
de serie 'White Bear' van Sheng-Wen Lo.
Het Festival is er nog tot en met het aanstaande weekeinde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten