woensdag 21 juni 2017

KLAVERJESSEN IS OVER


Ik had niet gedacht dat GL onder Jesse Klaver weer terug zou kruipen in zijn oppositierol. Ik had JK hoger ingeschat, als iemand wiens handen jeuken om ze vuil te maken aan de wereld zodat er wat gebeurt tegen het wetenschappelijk voorspelde onheil van klimaat, milieu en andere ellende. Politiek is net als het leven zelf, keuzes maken en niet bang zijn wat verkeerd te doen.

Maar het is anders gelopen. Jesse heft met zijn schriftgeleerde makkers, zich juridisch ingedekt rond de kwestie van de vluchtelingen. Ze sterven in de Middellandse zee of onderweg, ze worden financieel uitgebuit door smokkelaars, ze hopen in Europa veiligheid of geluk te vinden enz. maar Jesse duikt weg in een debat over de status van de vluchteling als een individu dat recht heeft om asyl aan te vragen in Nederland.

Hoezo Nederland? Vluchtelingen willen naar Europa en dan vooral het voormalige West Europa. Nederland met zijn 18 miljoen inwoners maakt 4% uit van Europa en ongeveer 8% van het voormalige West Europa. Jesse heeft onderhandeld over de marginale invloed van Nederland op het Europese vluchtelingen beleid en die invloed moet hij dan ook nog delen met zijn onderhandelingspartners CDA, D66 en VVD. Nou en?


Om zelfs maar de geringste invloed te kunnen uitoefenen op het vluchtelingen beleid is Jesse gevlucht in juridische haarkloverij over de status van de vluchteling. Hoeveel vluchtelingen zullen hem daar dankbaar voor zijn? Nu ja goed, hij heeft een beginsel hoog gehouden en dat moet je ook niet onderschatten. Zuivere beginselvastheid is ook wat waard, vooral als je wilt getuigen in plaats van besturen. Misschien is dat het wat Jesse wil? Maar of de vluchtelingen daarmee geholpen zijn? Ik vraag het me af.

2 opmerkingen:

  1. Ik koester een zelfde gedachtegang. Wil er ook nog een blog aan wijden, maar het is er nog niet van gekomen. Misschien dit weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Politiek is niet voor bange mensen. Vuile handen maak je altijd. En in een land als Nederland met altijd coalities om een regering te vormen, moet je accepteren dat je niet alles wat je wil binnen haalt.
    Wat is nu de werkelijke reden geweest voor Jesse Klaver om af te haken..........de vluchtelingenproblematiek? Dat kan haast niet want het vluchtelingenbeleid is EU politiek waarop een individueel land slechts een marginale invloed heeft. (Zelfs het VK had er zo weinig invloed op dat zij besloten uit de EU te treden)
    Nee, er moet een andere reden zijn. Ik ken die niet. Ik kan gaan gissen, maar dat heeft weinig toegevoegde waarde.
    Wat ik wel weet is dat Jesse Klaver een unieke kans heeft laten liggen om mee te regeren. Een unieke kans om Nederland schoner en duurzamer te maken.
    Ik ben dik teleur gesteld in GL. Ik had er veel van verwacht.
    Ik weet in ieder geval heel zeker dat ik de volgende verkiezingen geen GL zal stemmen!!

    BeantwoordenVerwijderen